Geoblog.pl    megizak    Podróże    Cypr - odkrywamy ścieżki Afrodyty    Zwiedzanie Larnaki - słone jezioro i Hala Sultan Tekkesi
2016

Zwiedzanie Larnaki - słone jezioro i Hala Sultan Tekkesi

Cypr
Cypr, Larnaka

Dalej jedziemy w stronę Larnaki. Okolice Larnaki i południowe wybrzeże, to chyba najbardziej oblegana przez turystów cześć wyspy.
Niegdyś niewielka nadmorska miejscowość z małym lotniskiem w ciągu kilkunastu zaledwie lat zmieniła się w ruchliwe, duże miasto
i kurort.
Larnaka leży nad zatoką, od wschodu oddziela ją teren brytyjskiej bazy wojskowej, z drugiej zaś strony otoczona jest rozległym akwenem.
Ten rozległy akwen, wysycha latem, zmieniając się w taflę soli , a gdy nadchodzą zimowe deszcze, akwen napełnia się wodą i staje się rajem
dla przylatujących tu flamingów.
Ciekawostką jest to, że przez lata z jeziora pozyskiwano sól na skalę przemysłową.
Jedziemy na zachodnie wybrzeże akwenu. Tu panuje niesamowity spokój, rośnie gaj palmowy otaczający meczet Hala Sultan Tekkesi.
Wygląda cudownie jak ze scenerii z Baśni z tysiąca i jednej nocy.
Niestety flamingów w tym okresie nie ma, przylatują tutaj dopiero w okresie zimowym i są do wiosny.
Tuż przy meczecie za płotem rosną drzewa o nazwie Terebint, na gałęziach tych drzew, powiewają przywiązane kawałki materiału, wstążki wotywne za wysłuchane modlitwy.
Terebint w wielu krajach Bliskiego Wschodu, był uznawany za święte drzewo, a niektórzy po dziś dzień wierzą, że wystarczy dotknąć jego pnia, żeby pozbyć się wszelkich problemów.
Niestety dowiedzieliśmy się o tym dopiero po powrocie, czyli problemy się nie skończą ;), na szczęście nie mamy ich dużo.

Meczet Hala Sultan Tekkesi to tak naprawdę rzadki w tym rejonie zabytek kultury islamu, upamiętniający epizod z najazdów arabskich.
Wg z jednej z wersji wystawiono meczet ku czci Hala Sultan, podobno zginęła tutaj w 632 roku po upadku z konia w czasie oblężenia przez Arabów Kitionu czyli Larnaki.
Zaś wg innej teorii meczet to mauzoleum Umm Haram przybranej matki Mahometa i żony emira Syrii, który w 649r. najechał na Cypr