Geoblog.pl    megizak    Podróże    Cypr - odkrywamy Å›cieżki Afrodyty    Góry Trodos, Wodospady, Olimpus, koÅ›cioÅ‚y bizantyjskie,
2016

Góry Trodos, Wodospady, Olimpus, kościoły bizantyjskie,

Cypr
Cypr, Trodos

Dzień dziewiąty 12.06.2016 niedziela
Wyjątkowo wcześnie wstajemy, na dzień dobry karmimy sąsiednie koty, które bardzo szybko się z nami oswajały,
do tego stopnia, że zaczęły nam wchodzić do apartamentu.
Tak na początek podróży w Góry Trodos, zajeżdżamy nad zalew nad którym wznosi się nowy kościółek Św. Michała. Ruiny starego kościółka co jakiś czas zalewa woda z Kouris Dam. W 1980 roku zbudowano tutaj tamę, a wieś Alassa przeniesiono na wyższy poziom.
Następnie jedziemy do klasztoru Archangelou Michael Monastery, to XV wieczny, późnobizantyjski kościół Archangelos Michael.
Położony jest on w słynącej z uprawy wiśni wsi Pedhoulas.
Następnie jedziemy do Lofou to mała przesympatyczna wieś.
Dalej jedziemy do ślicznej małej wsi Omodos z domami pokrytymi czerwoną dachówką.
Omodos leży 8 km na południowy zachód od Pano Platres.
To wizytówka starań Cypryjczyków o ocalenie tradycyjnych wsi, którym grozi wyludnienie. Z pomocą finansową rządu nadano ulicom nowy,
atrakcyjny wygląd, asfalt zastąpiono ładnym brukiem, ściany domów pomalowano na biało a drzwi okiennice na niebiesko.
Zastajemy tu piękny plac z tawernami na zewnątrz, do których serdecznie wszyscy nas zapraszają, oraz sklepy w których można kupić
wyrabiane w okolicy koronki pripilla, biżuterię oraz różne upominki.
W jednej z zabytkowych siedzib zachowała się XV-wieczna prasa do tłoczenia wina.
Następnie pnąc się coraz wyżej w górach Thodros jedziemy zobaczyć wodospady Millomeri.
Znajdują się one 1 km od kościoła Platres, ale można do nich również podjechać samochodem od drugiej strony. My wybraliśmy wersję spacerową, w końcu trzeba
się trochę dotlenić.
Wodospady Millomeri uważane są za najwyższe wodospady na Cyprze, woda spada z wysokości 15 metrów.
Ścieżka do wodospadu wiedzie przez suchy i jałowy las. Na dnie doliny płynie jedynie mały potok. Pnąc się do góry możemy podziwiać bardzo ładną panoramę na okolicę.
Tu w górach inne jest już powietrze, a las roztacza woń eukaliptusów, cedrów i sosen.
Następnie ścieżka schodzi w dół i łączy się z drugą tą zmotoryzowaną. Dalsza droga wiedzie przez mostki, aż dochodzi się do pięknego wodospadu.
Kolejny punkt, to wodospady Kaledonia. Dojeżdżamy do Pano Platres, to najważniejsza miejscowość wczasowa w rejonie Trodos, pełna
hoteli, restauracji, kawiarni, sklepów z pamiątkami. Nieco powyżej Pano Platres rozpoczyna się -3 kilometrowy Szlak kaledoński, który prowadzi
przez las do Wodospadu Kaledońskiego. Choć Kalidonia, bo tak się nazywa to dzieło natury, liczy zaledwie 12 metrów wysokości,
jest największym wodospadem na całej wyspie.
Wąska ścieżka prowadzi wzdłuż strumienia, przez urocze drewniane mostki, żeby w końcu ominąć wodospad i wspiąć się wyżej,
skąd roztaczają się piękne widoki na góry.
Dalej jedziemy na najwyższy szczyt Cypru Olimpos (1952 m n.p.m.), który otrzymał nazwę potężnej góry w Grecji.
W zamierzchłej przeszłości na jego wierzchołku stała świątynia Afrodyty. Niemal na sam szczyt góry prowadzi asfaltowa droga, którą można pokonać samochodem.
Ostatni odcinek trzeba już iść na własnych nogach, ale to kwestia zaledwie kilkunastu minut. Nam udaje się przejechać tą drogę samochodem, cicho Secret
Pasmo Gór Troodos ciągnie się na długości ok. 120 km. przy dobrej pogodzie jest znakomitym punktem widokowym,
z którego podziwia się całą wyspę i jej lazurowe wybrzeże.
Obecnie na szczycie wieńczy dziś biała kopuła geodezyjnej instalacji radarowej armii brytyjskiej, która dla bezpieczeństwa dokłądnie jest ogrodzona.
Kilka kroków niżej widać bunkier Gwardii Narodowej Cypru, wieżę obserwacyjną straży pożarnej oraz telewizyjne maszty przekaźnikowe.
Niestety szczyt nie robi na nas wrażenia, po dawnym uroku tego widokowego punktu nie ma już śladu, trudno nawet znaleźć miejsce, z którego bez przeszkód podziwiałoby się
otaczające Olimpos zielone góry i doliny, należące do parku narodowego Troodos.
Jesteśmy tu zaledwie 5 min i natychmiast zjeżdżamy w dół.
Jedziemy do doliny Marthasa, w której znajduje się wieś Pedoulas. Tu wiosną wieś zamienia się w morze kwitnących drzew wiśniowych. Mijamy kościół Św. Krzyża.
Na skraju wsi od strony południowej znajduje się bizantyjski kościół Archangelos Michaił z 1474 r. z ciekawymi niedawno odnowionymi freskami.
UwagÄ™ przykuwajÄ… sceny ofiary Abrahama, chrztu Chrystusa w Jordanie.
Jakieś 2-3 km na południe, w sąsiedniej wsi Moutoullas, znajduje się kolejna świątynia kościółek wpisany na listę UNESCO – Panagi tou Moutoulla.
Wybudowany został w 1280 r. ściany z miejscowego kamienia i dach z drewna z pobliskiego lasu.
We wnętrzach zachowały się freski z XIII i XIV w. Niestety ten kościółek był zamknięty. Tuż obok niego znajdował się cmentarz.
Na północ od Moutoullas leży Kalopanagiotis, popularne uzdrowisko znane ze źródeł siarkowych.
Znajduje się tu klasztor Agios Ioannis Lampadistis z Xi w, należący do najlepiej zachowanych na Cyprze, który oglądamy tylko z zewnątrz. To już koniec zwiedzania w dniu dzisiejszym.
Wracamy do Agios Theodoros na pysznÄ… obiadokolacjÄ™ i prosto na mecz Polska-Irlandia