Geoblog.pl    megizak    Podróże    Magiczne Południe Maroka    Skąd się bierze olej argonowy i szafran

Skąd się bierze olej argonowy i szafran

Maroko
Maroko, Taliouine

Jedziemy dalej w stronę Quarzazar przez Taliouine. Mijamy region w którym najbardziej rosną drzewa argonowe.
Drzewo argonowe (argania spinosa) zwane również „drzewem żelaznym“ jest jednym z najstarszych drzew na świecie.
Żyje i owocuje średnio 150-200 lat, doskonale znosi temperaturę od 0 do 50 stopni Celsjusza i może przetrwać długotrwałą suszę.
Jeszcze taka ciekawostka.
Drzewo argonowe owocuje co drugi rok w lipcu, czasami przez długotrwałe susze robi sobie przerwy w owocowaniu.
I co najważniejsze,
Maroko jest jedynym krajem gdzie to drzewo przyjęło się a z owoców dokładnie z orzecha znajdującego pod mięsistą skórką, produkuje się olej argonowy zwany też „płynnym złotem Maroka”.
Zakupiłam kilka buteleczek, aby być pięknym i wiecznie młodym, bo dzięki wysokiej zawartości witaminy E pomaga zredukować zmarszczki, poprzez odbudowanie warstwy hydro - lipidowej skóry.

Olej argonowy jest w swoim składzie i właściwościach absolutnie wyjątkowy, szczególnie kiedy jest tłoczony metoda ręczną (na zimno). W 1998 roku UNESCO zaliczyło obszar na którym rośnie argana jak i samo drzewo argonowe do rezerwatów BIOSFERY Naszego Globu.
Po drodze mijamy Taliouine, to miejscowość, która uchodzi za stolicę szafranu, czyli jednej z najdroższych przypraw na świecie.
Wiecie jak wygląda szafran? To nic innego jak odmiana krokusa. Korona kwiatowa krokusa kryje w sobie trzy pręciki, to one stanowią o jego wartości.
Krokus taki występuje na wysokości 650-1200 m n.p.m. Im wyżej, tym aromatyczny proszek jest lepszy. Krokusy kwitną na przełomie października i listopada, czyli teraz zaczyna się sezon.

Pręciki zbiera się przez 14-20 dni przed wschodem słońca, za nim kwiaty są zamknięte i nie dobiega do środka światło słoneczne, które wpływa negatywnie na jakość późniejszej przyprawy.
Do czego się dodaje szafran? hmm chyba nigdy nie używałam, marna ze mnie kucharka zapewne wiecie, że używa się go do potraw mięsnych i rybnych, do barwienia ryżu oraz zup.
Ale co najważniejsze uchodzi za sprawdzony afrodyzjak, pozwala wydłużyć akt miłosny. Panowie to coś dla Was. ;)

Miasteczko oprócz tego jest świetną miejscówką na wypady w góry. stąd np. odchodzi szlak na szczyt wulkanicznego trzy tysiącznika Jbel Siroua.
Jest malowniczo położone na pustynnych terenach otoczonych granitowymi wzgórzami o czerwonej barwie oraz polami krokusów.