Geoblog.pl    megizak    Podróże    Magiczne Południe Maroka    Przez Wąwóz i Dolinę rzeki Draa

Przez Wąwóz i Dolinę rzeki Draa

Maroko
Maroko, Wąwóz i Dolina Rzeki Draa

Ruszamy w dalszą drogę w kierunku miejscowości Agdz, przez Wąwóz rzeki Draa a właściwie przez rozległą Dolinę w pustynnej scenerii. Na rozwidleniu rzek Draa i Dades leżą góry Jbel Sarhro.
Rzeka Draa inaczej Wadi Dara, to jedna z najdłuższych rzek w Maroku, o długości 1150 kilometrów. Jej źródła mieszczą się w Atlasie Wysokim, następnie zasilą oazy Agdz i Mahmid, a w końcu uchodzą do Oceanu Atlantyckiego. Częściowo przebiegają również na granicy z Algierią.
W dolnym biegu wysychającej okresowo rzeki Draa zaczyna się hammada czyli bezkresna kamienista pustynia.

Krajobraz Jbel Sarhro jest iście księżycowy, tworzą go czarne, powulkaniczne grzbiety, gdzieniegdzie sterczą ostańce skalne. Są też głębokie kaniony i pięknie zbudowane przez naturę góry stołowe. Najwyższy szczyt Amalu n-Mannsour, wznosi się na wysokość 2712 m n.p.m. To jedna z najbardziej wrogich człowiekowi pustyń świata. *stop*
Zapewne nie wiecie, ale powierzchnia takich czarnych skał może nagrzewać się nawet do 70 stopni C.

Na początku drogi wjeżdżamy stromymi serpentynami na przełęcz o nazwie Tizi n'Tinififft. Zatrzymujemy się, a nasze aparaty fotograficzne uwieczniają ten surowy krajobraz.
Niestety pogoda z lekka nie dopisuje, więc zdjęcia nie oddadzą tego klimatu.

Zjeżdżając pomału w dół krajobraz robi się już bardziej łagodny. Pojawiają się diuny czyli wydmy oraz rajskie oazy z kasbami w których mieszkają Berberowie.