Geoblog.pl    megizak    Podróże    Magiczne Południe Maroka    Przejazd do Tinghir miasteczka słynącego z wydobywania srebra

Przejazd do Tinghir miasteczka słynącego z wydobywania srebra

Maroko
Maroko, Tinghir

Dzień następny,
Wyjeżdżamy z Erfoud w kierunku Tineghir, otoczonego ogromnymi gajami palmowymi i wąwozu rzeki Todra. Po drodze mijamy fogarry inaczej Khettary podziemne instalacje wodne, używane do zaopatrywania siedzib ludzkich w wodę oraz do nawadniania pól uprawnych na terenach suchych i pustynnych. Technologia ta powstała w starożytnej Persji i stamtąd rozprzestrzeniła się po świecie.
W Maroku, głównym źródłem tych podziemnych zasobów są wody opadowe i rzeki spływające zboczami Atlasu. Przenikając przez grunt tworzą podziemne cieki, a nawet jeziora. Trzeba tylko znaleźć takie miejsce i wykopać podziemny kanał odprowadzający.
Kanały takie mogą osiągać długość nawet 15 km. Średnio co 10 m drąży się z powierzchni otwór, który może być studnią, albo otworem technicznym służącym do wydobywania urobku podczas kopania tunelu, a potem do utrzymania kanału. Na szczęście wody podziemne Maroka zalegają dość płytko, do około 20 m. Z przewodnikiem idziemy zwiedzić jedną z takich studni.

Dojeżdżamy do marokańskiego miasteczka, mamy chwilowy postój tzw techniczny. Obserwujemy życie Marokańczyków.

Po godzinie jesteśmy w Tinerhir, to górnicza tętniąca życiem miejscowość, która słynie z wydobywania srebra i ze sprzedaży srebrnej biżuterii. W dawnej dzielnicy żydowskiej znajduję się kilkanaście domków z gliny w których urządzono małe pracownie jubilerskie. W mieście można również zwiedzić jedną z większych kazb należących do rodu Glaouich. Budowla powstała dla załogi strzegącej karawan. Wzniesiono ją w strategicznym miejscu, gdzie rzeka Todra wypływa z gór Atlasu.
Dziś dumna budowla zamienia się powoli w stertę gruzu.
Ze wzgórza na wysokości 1350 m n.p.m. roztacza się piękny widok na okalające ją bujne oazy. Skały w okół mają pomarańczowy kolor który w połączeniu z bujną zielenią wygląda imponująco.
Miasteczko Tinerhir u stóp Atlasu Wysokiego jest chyba najlepszym miejscem noclegowym dla tych, którzy chcą zobaczyć przełom rzeki Todra. Jak widać na zdjęciu domy są wznoszone z tego samego budulca co góry. Czasami z daleka w ogóle nie można ich odróżnić bo domy zlewają się z otoczeniem.
Zatrzymujemy na skwerze, aby zrobić zdjęcia, bo widoki są fantastyczne, i udajemy się dalej do wąwozu Todra.