Geoblog.pl    megizak    Podróże    Cypr - odkrywamy ścieżki Afrodyty    Zamek w Kolossi
2016

Zamek w Kolossi

Cypr
Cypr, Kolossi

Po śniadaniu jedziemy do Kolossi, to około 60 km od naszej miejscowości, a 15 km na zachód od Limassol.
Zwiedzamy średniowieczny zamek Kolossi, zbudowany w XIII wieku, który uważany jest za romantyczną budowlę.
Znaleźli tu schronienie krzyżowcy, usunięci w 1291 r. z Ziemi Świętej.
Zamek pełnił funkcję Wielkiej Komandorii zakonu joannitów, którzy władali twierdzą, aż do zajęcia Cypru przez Republikę Wenecką w 1488 r.
Następnie budowla niszczała i dopiero w latach 30. XX w. zamek został odrestaurowany.
Zamek z kamienia, w kolorze miodu, składa się z trzech kondygnacji.
Na parterze budynku znajdują się trzy pomieszczenia. Prawdopodobnie były one wykorzystywane jako magazyn czy cysterna na wodę.
Na pierwsze piętro prowadzą schody i most zwodzony. Konstrukcja ta pochodzi z 1933 roku.
Znajdują się tutaj dwa duże pomieszczenia. W jednym z nich znajduje się kominek,
co świadczyło by, iż była tutaj dawniej kuchnia. Natomiast w drugim prawdopodobnie znajdowała się jadalnia i sala balowa.
Na ścianie południowej zobaczyć można duży obraz, który przedstawia przybicie Jezusa do Krzyża z Maryją Dziewicą po lewej stronie
i świętym Janem po prawej.
Drugie piętro składa się z dwóch dużych pokoi. W obu pomieszczeniach znajdują się kominki które przyozdobione są płaskorzeźbą z herbem
Fleur-de-lis (lilijka). Prawdopodobnie właśnie te pomieszczenia zamieszkiwał Dowódca Kolossi.
Z drugiego pietra na dach prowadzą spiralne wąskie kamienne schody. Ze szczytu przez zębate blanki zamku roztaczają się piękne widoki.
Między innymi widok mamy na ruiny XIV-wiecznej fabryki cukru oraz akwedukt, który dostarczał jej energii wodnej.
W okół zamku, uprawiano pszenicę, bawełnę, trzcinę cukrową , a także winogrona, z których sporządzano słodkie czerwone wino, znane pod nazwą Commanderia.
Tuż obok zamku Kolossi, rośnie 200-letnie drzewo Tipuana Tipu. Obwód macierzysty drzewa to 4,80 wysokość 26 metrów.
Kwitnie wiosną obsypując się żółtymi kwiatami, po przez swoje długie odgałęzienia, dostarcza sporo cienia, w gorącym klimacie.
Bardzo szybko się rozprzestrzenia i pobiera ogromne ilości wody.